KHANEH SİAH AST / EV KARADIR
Genel Bilgi:
🎥 İranlı şair Füruğ Ferruhzad'ın ilk ve tek sinema filmidir.
🎥 Senaryonun Füruğ'ya ait olmasının yanısıra yönetmen koltuğunda da Füruğ oturmaktadır.
🎥 Filmin yapımcılığını ise İbrahim Golestan üstlenmiştir.
🎥 1962 yapımı belgesel,kısa film türünde olan filmin İMBD puanı 8/10.
Hikaye
Cüzzamlılar Derneği başkanı tarafından İbrahim Golestan'a gelen teklif üzerine cüzzamlılarla ilgili bir belgesel çekmeye karar verir. İngiltere'de sinema eğitimi alıp dönen Füruğ'ya bunu birlikte yapmalarını önerir. Füruğ bu öneri üzerine kollarını sıvar ve Babadağı Cüzzamlılar Dinlenme Evi'ne keşif gezisine gider. Burası cüzzamlılar tedavi edildiği bir tesis olmasının yanısıra onların ailelerinin de bulunduğu küçük bir mahalle gibidir. Füruğ oradaki insanları ilk gördüğünde şaşkınlık yaşasa da onların da kendi gibi 'insan' olduğunu benimser ve dokunmaktan, eğlenmekten, aynı masada yemek yemekten asla yüksünmez. Filmi başarılı bir şekilde tamamlar. film baştan sona Füruğ'un ön planda olduğu bir filmdir.
“Bu dünyada çirkinlik kıtlığı yok. Çirkinlik; ona gözlerimizi kapattığımızda büyüyor asıl.”
Yorum
Füruğ ve onun hayatını pek derin detaylı bilmiyordum. Ancak Kafka Okur Dergisi nin Temmuz-Ağustos sayısında Feyza Altun'un yazısını okuduktan sonra Füruğ'ya ne kadar geç kalmışım dedim. Gerçekten bu zamana kadar okuduğum yazılar içinde en güzel ve etkileyici olanıydı. Füruğ'un hayatıyla ilgili daha fazla şey öğrenmek isterseniz bir an önce Kafka Okur edinin derim. Dergide görünce Ev Karadır'ı izlemem gerektiğine karar verdim ve zaten kısa film olduğundan hemen bitti. Ama etkisi hala kalbimde..
Cüzzam ya da lepra benim önemle araştırdığım ve üzerine sayısız yazı okuduğum hastalıklardan biri. O yüzden filmin beni derinden etkilediğini belirtmeliyim. Filmde özellikle lepranın bulaşıcı olmadığı düzgün tedavi yöntemleriyle ve planlı uygulamalarla düzeltilebileceği üzerine durulması beni sevindirdi. Şuan olmasa da bir dönemin ölümcül hastalığı olan cüzzam hakkında doğru bilgilerin halka ulaştırılmasına en güzel yolun film olarak sunulması ve bunun en doğal haliyle kameraya alınması beni filme hayran bıraktı. Aynı zamanda filmin arka planındaki Füruğ'un sesiyle bütünleşen görüntülerin oluşturduğu sanatsallık bence Füruğ'nun şiirlerinin bir anda ete kemiğe bürünmesi olarak adlandırılabilir.
Hayatınıza bir 20 dk ara verip filme göz atmanızı şiddetle öneririm. Eğer görüntülerden rahatsız olursanız en azından filmde geçen diyalogları okumalısınız. Diyaloglara burdan ulaşabilirsiniz.
Kısa Notlar
🎬 Füruğ film çekimleri sırasında Hüseyin ismli bir çocuğu görür ve onu çok sever. Bu sevgiyi onun vasisi olarak taçlandırır. Böylece uzaklaştırıldığı oğlu Kamyar'ın yokluğunu Hüseyin'le doldurur.
🎬 Film Batı Almanya Film Festivali'nde En İyi Belgesel Filmi ödülünü almıştır.
🎬 Filmdeki diyaloglar Kur'an ve Tevrat'tan alıntılanmıştır.
🎬 Filmdeki erkek sesi İbrahim Golestan'a kadın seni ise Füruğ Ferruhzad'a aittir.
🎬 Çekimler sırasında Füruğ'un elinde yazılı bir metin yoktur ve çekimleri tamamen içinden geldiği gibi tamamlamıştır.
🎬 Filmin montajı da yine Füruğ tarafından yapılmıştır.
🎬 Çekilen bu filmden hiç hoşnut kalmayan İran Hükümeti 1973 yılında 'Ev Aydınlıktır' isimli başka film yaptırmıştır.
🎬 Filmin sonunda tahtaya yazı yazan çocuğa yazı yazmayı Füruğ öğretmiştir.
🎬 İnternette yazanların aksine film Sadık Çubek'in kitabından uyarlama değildir. Sadık Çubek'in kitabından uyarlanan Deniz Neden Fırtınalıydı? Filmi Füruğ'un oyuncu olarak yer aldığı başka bir filmdir. Ancak tamamlanmamıştır.
''Bana dört tane güzel şey söyle.''
''Ay, güneş, çiçekler, oyun''
''Bana üç tane çirkin şey söyle.''
''Eller, ayaklar, baş...''
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder